Westhoekgemeente De Panne zet fierheid centraal in campagne

Westhoekgemeente De Panne zet fierheid centraal in campagne
Gepubliceerd op 13-04-2021
“De Panne tonen zoals het is, dat is deze campagne.  We hebben zoveel mooie plaatsjes, vaak nog onbekend – ook door eigen bewoners en tweedeverblijvers.  Dat we fier zijn op onze omgeving, dat mag gezegd én getoond worden.  In deze corona-bazar is buitenkomen en je omgeving ontdekken, zowat het beste wat we met z’n allen kunnen doen.  Dus de boodschap is: wandelschoenen aan, jas dichtritsen en … naar buiten!“ - Bram Degrieck | Burgemeester De Panne

Fierheid is de centrale boodschap in de campagne ‘Dit is De Panne’

Het lokaal bestuur De Panne is altijd al fier geweest op haar gemeente in de Westhoek! Weinig woonplaatsen en/of toeristische bestemmingen hebben een dergelijke waaier aan toffe plaatsen met een ongelooflijke diversiteit. De Panne is veel meer dan de kustgemeente met één van de mooiste en gezelligste stranden van de kust! Rond het bruisende hart bevindt zich immers een groene gordel met duin en bos, met rustige plaatsjes aan het water en weidse akkers. Voor het jaar 2021 werd een campagne uitgewerkt waarvan ‘Dit is De Panne’ het eerste onderdeel is en loopt tot de zomervakantie. Inwoners, tweedeverblijvers, potentiële (verblijfs-)toeristen zullen op deze manier De Panne (her)ontdekken. ‘Dit is De Panne’ wil pretentieloos de pracht van de natuur van De Panne aantonen. Het doel: zoveel mogelijk betrokken mensen en actoren fier maken en hen doen ‘beseffen’ dat je niet naar het buitenland moet gaan om mooie taferelen tegen te komen! Voor de totale campagne, die omwille van corona enkel in België loopt, is een investering voorzien van 60.000 euro waarvan de lokale economie de vruchten zal plukken.

Het eerste onderdeel van het communicatieplan voor 2021 van de dienst Toerisme met de boodschap ‘Dit is De Panne’ tot de zomer. Het is een nationale imago-opbouwende campagne en kadert perfect in corona-tijden, waar we helaas nog in verwikkeld zijn. De Belgische kust werd in 2020 herontdekt en De Panne wil dan ook in 2021 ‘top of mind’ blijven eens de vakantiebeleving opnieuw als voorheen kan gebeuren en verblijfsvakanties en weekendjes weg worden geboekt. Ook wordt er lokaal geadverteerd, omdat de lokale handelaars, inwoners en tweedeverblijvers dé belangrijkste ambassadeurs van de gemeente zijn. De eerste publiciteit werd aangeleverd op 26 februari.

De Panne heeft alle troeven als vakantiebestemming en het lokaal bestuur wil hier met trots mee naar buiten komen. De campagne heeft tot doel om niet alleen de gekende plekken van De Panne te tonen maar ook de minder gekende plekken. Geen ‘fake’ foto’s maar de plaatsen zoals ze werkelijk zijn. De grootste troef van De Panne is immers het diverse landschap: strand, duin, bos, het bruisende centrum en het platteland in één gemeente én op een boogscheut van elkaar.

© Toerisme De Panne

De media-mix van eigen nieuwsbrieven maar ook van externe partijen, online aanwezigheid bij partners, social media, samenwerking met bloggers, print-advertenties, regionale tv-spots en het ontvangen van journalisten zal de diverse doelgroepen bereiken. Uiteindelijk is het de lokale ondernemer, en die is diep geworteld in de gemeentelijke samenleving, die het rendement van de investering zal ondervinden. Deze nationale jaarcampagne heeft een budget van ongeveer 60.000 euro (excl. BTW).

Bloggers

Voor het eerst zal worden samengewerkt met bloggers die zullen worden uitgenodigd naar De Panne. Op deze manier zal de lezer door een ander oogpunt, vaak met een jonge bril op, De Panne zien. En dit zowel op het vlak van natuur, gastronomie en als vakantiebestemming in het algemeen. De bloggers zullen op pad gaan van zodra de maatregelen wat minder streng zijn en zij bijgevolg De Panne op en top kunnen beleven.

Actieve natuurbeleving

De Panne staat garant voor actieve natuurbeleving. Daarom zal met media samengewerkt worden die zowel de recreatieve als actieve wandelaar en fietser als doelgroep hebben. Maar ook ruiters en hondeneigenaars zullen ‘goesting’ krijgen in De Panne. Strand- en watersporters maken het plaatje compleet. Uiteraard valt een actieve natuurbeleving perfect te combineren met gastronomie, waarvoor De Panne ook gekend staat. Voor ieders budget kan de innerlijke mens verwend worden na een fikse activiteit, of gewoon tijdens een dagje relaxen.

     

© Westtoer

Social media

De dienst Toerisme was er destijds als de kippen bij om op Facebook een pagina aan te maken. Het is nog steeds een goede manier om weetjes te delen. De aanwezigheid op ‘social media’ wordt geïntensifieerd en het toeristisch reilen en zeilen kan gevolgd worden op Facebook (Toerisme De Panne). In de loop van de komende maanden zullen nieuwe en actieve promospots gemaakt en getoond worden. Diezelfde spots zullen dan te zien zijn op de West-Vlaamse regionale televisie. Vanaf 17 maart werden spots via gesponsorde advertentie getoond op Facebook.

Ook werd op 12 maart ook een warme oproep gedaan om mooie foto’s door de sturen van De Panne. Zo kreeg de dienst Toerisme heel wat leuke kiekjes van De Panne, gezien door de ogen van de inwoners, tweedeverblijvers,.. . Enkele inzendingen zijn te zien op www.depanne.be/ditisdepanne. Foto’s in hoge resolutie mogen uiteraard nog steeds doorgestuurd worden.

De Panne door de ogen van de journalist

De Panne is in het uiterste westen gelegen en voor sommige journalisten is dit wat ‘uit den draai’. Reden te meer dat het lokaal bestuur altijd klaar staat om De Panne te tonen zoals het is. Menig journalist die heeft geproefd van de diverse troeven van De Panne, staat versteld van aantrekkelijkheid van de kustgemeente. Hun bezoek wordt gefaciliteerd en zij worden met plezier begeleid zodanig dat zij De Panne kunnen zien vanuit hun ooghoek en zoals zij het willen ervaren. De garantie is er nooit, maar als er nadien een artikel verschijnt in de krant of het magazine waarvoor zij werken, is dat uiteraard de kers op de taart.

En de andere seizoenen?

Hoewel ‘Dit is De Panne’ het hele jaar door zou kunnen lopen loopt vanaf de zomer een nieuwe campagne ‘ZOveel MeER’ en uiteraard krijgen de herfst en de winter ook bijzondere aandacht.

 

Meer info                               

Toerisme De Panne    

Blijf op de hoogte en volg Toerisme De Panne op Facebook!

 

Zin gekregen in je eigen stekje in De Panne?

Bekijk hier het woningaanbod op Zimmo:

Deel deze pagina