Wereldreizigers vestigen zich opnieuw in hun geboortestreek in de Westhoek

Wereldreizigers vestigen zich opnieuw in hun geboortestreek in de Westhoek
Gepubliceerd op 05-03-2021
“Bart en ik zijn sociale mensen. We hebben nood aan contacten. Verbreding op de boerderij was een logische keuze. Op de boerderij ontvangen we families, verenigingen en bedrijven.” - Annebel Vandenbroucke

Bij boerderij Belhop: “We zijn graag landbouwer en houden ervan om deze passie te delen”

Na de wereld te hebben rondgereisd, kan men definitief aanmeren in de geboortestreek in de Westhoek: Poperinge, een serieuze wending noemen. “We wilden de boerderij van Bart zijn ouders én de bijhorende hopteelt behouden. En we waren uit op een nieuwe uitdaging”, vertelde Annebel Vandenbroucke van landbouwbedrijf Belhop. “We maakten ons eigen bier en organiseerden vorig jaar onze eerste activiteit. We genieten ervan om mensen op en rond onze boerderij te ontvangen.”

Bart Boeraeve en Annebel Vandenbroucke | foto ©belhopbyboeraeve

Het leven kan af en toe wel eens een radicale wending nemen. Dat was ook het geval voor Annebel Vandenbroucke en haar man Bart Boeraeve. “We hebben allebei gestudeerd en trokken de wereld rond, maar toeval leidde ons terug naar onze geboortestreek.”, vertelt Annebel Vandenbroucke. In 2011 kwamen ze terug in Poperinge terecht. Daar hadden de ouders van Bart een boerderij die gespecialiseerd was in pootgoed en de hopteelt. “Op een bepaald moment stond Bart op een keerpunt in zijn job, en wou zijn vader stoppen met het landbouwbedrijf. Bart vond het jammer dat zo ook de hopteelt ging verdwijnen, en uiteindelijk beslisten we om het bedrijf over te nemen in 2018.” Bart kwam dus uit een landbouwmidden, maar Annebel niet. “Ik heb familie in de landbouw, maar mijn ouders zijn geen landbouwers”, vertelt ze.

Het bedrijf is 70 ha groot, en biedt plaats aan verschillende teelten. Hop en pootgoed zijn de twee hoofdteelten. Verder zijn er nog tarwe, bieten, vlas, prinsessenbonen en boerenkool. “Bart is fulltime landbouwer op het bedrijf, zijn vader helpt nog regelmatig mee. Zelf werk ik voltijds naast de boerderij en help waar ik kan.”

De vader van Bart helpt nog regelmatig mee | foto ©belhopbyboeraeve

Verbreding, een logische keuze

Het is Annebel die me spontaan over de boerderij vertelt. “Bart en ik zijn sociale mensen. We hebben nood aan contacten. Verbreding op de boerderij was een logisch keuze.”, klinkt het. Op de boerderij ontvangen ze families, verenigingen en bedrijven. “Op klassen zou ik me later wat meer willen toeleggen”, geeft ze mee. Ook tijdens Covid-19 zette ze zich in voor de organisatie van activiteiten. Vorig jaar werd in de zomer een vijfdaags boerderijkamp georganiseerd in samenwerking met De Biezenhoeve en het Ezelpad uit de buurt. “Ik ging ook halftijds werken om de verbredingstak te kunnen opvangen”, vertelt ze. Corona besliste er anders over en Annebel ging weer full time buitenshuis aan de slag.

Speurtocht met boekvoorstelling

In september organiseerde het koppel eveneens een speurtocht met boekvoorstelling: ‘Beleef Belhop, pluk het verhaal’. Hiervoor kreeg ze steun van Inagro en Miessentiel. Annebel kwam in contact met een lokale schrijfster, Maaike Monkerhey, die het boek ‘Bellenhof’ schreef. Het is een fictieverhaal dat start na WOII. Het gaat over een familie hopboeren die de industrialisering van dichtbij meemaakt. “Het verhaal speelde zich eigenlijk heel dicht bij ons af. Bart en ik zagen ook parallellen met ons verhaal in Belhop en de vroegere generaties op het bedrijf. We wilden het boek dus implementeren in onze activiteit”, klinkt het.

Speurtocht 'Beleef Belhop, pluk het verhaal' | foto ©belhopbyboeraeve

De bezoekers kregen een plannetje en konden in hun bubbel een speurtocht rond het bedrijf volgen. Onderweg konden de bezoekers op wist-je-dat- bordjes meer te weten komen over hop en over hun boerderij Belhop. “We verwerkten ook de gelijkenissen met het verhaal van ‘Bellenhof’ in de rondleiding.” Op de tocht konden de bezoekers halt houden bij beleefmomentjes.

“Zo las Annebels vader een stuk voor uit het boek, werd er op een andere plek een toneelstukje door een lokale toneelvereniging opgevoerd, kon men via een QR-code luisteren naar een verhaal, enzovoort. In een voorlaatste stop konden de bezoekers schrijfster Maaike ontmoeten en in een laatste stop konden mensen genieten van ons bier ‘Saison Lokaal’. “

Beleefmomentjes boek 'Bellenhof' met boekvoorstelling door auteur Maaike Monkerhey | foto ©maaikemonkerhey.com

Gemakkelijk mensen bereikt

De activiteit werd een succes. Op één dag tijd ontving het koppel 120 volwassenen, kinderen niet meegerekend. De tijdsloten die ze had ingesteld, zaten in een mum van tijd vol. Van het boek Bellenhof werden er die dag 48 exemplaren verkocht. “We maakten onze activiteit bekend op Facebook en via onze website, maar lieten het ook onze kennissenkring weten. Schrijfster Maaike kondigde het ook aan via haar kanalen”, vertelt Annebel. “We lieten ook affiches maken, maar de dag was al volgeboekt voordat we ze konden ophangen”, lacht ze.

Voor herhaling vatbaar, zo blijkt. “Ik zou zeker weer een dag organiseren, maar dan met een andere invulling. We zijn sociaal en willen graag ons verhaal vertellen. We vinden het ook onze taak om mensen iets bij te leren. Als landbouwer geniet je iedere dag van de natuur en de velden, dit delen we graag met anderen.”

Hulp van Inagro

Na de oproep van Inagro om voorstellen in te zenden, werkte Annebel 3 ideeën uit. De speurtocht kwam er toch bij uitstek uit. “Ondersteuning op maat komt zeker van pas!”, klinkt het. Het communicatiebureau Miessentiel ondersteunde het koppel bij de activiteit conceptueel en grafisch. “Ik gaf aan wat ik wilde, en zij ontworpen affiches, de wist-je-datbordjes en maakten een promofilmpje. Ze hielpen ons ook bij het coronaproof maken van onze activiteit.” De wist-je-datbordjes staan nu mooi opgeborgen in de loods, te wachten op een volgende activiteit. “We hebben ze met goed en duurzaam materiaal laten maken, dan gaan ze langer mee. Je kan ze op veel activiteiten inzetten.”

Trots op hop

Bart is ondertussen de vijfde generatie hopteler op de boerderij. Hop is dan ook het stokpaardje van de boerderij Belhop. Ze telen zowel aromahoppen (Goldings, Cascade, Fuggle en Centennial) als bittere variëteiten (Target en Magnum). Een bijna logisch gevolg is het brouwen van een eigen bier: ‘Saison Lokaal’. Annebel beschrijft het als een perfect aperitiefbiertje. “Het is een fris blond niet troebel bier en is heel hoppig van smaak. Het bevat 4 keer meer hop dan in een gewoon pintje.”

Ze ontwikkelden het samen met een lokale brouwerij en een vriend, en kiezen ervoor om enkel via Belgische hoevewinkels en lokale initiatieven te verkopen. “We bieden het ook aan in pakketjes. Voor Kerst kon men zo een pakketje kopen met 3 flesjes bier en bierpaté.” Ze houden ervan om alles zelf uit te zoeken. De brouwerij zochten ze lokaal. “Het was niet evident, maar het geeft ons eens zoveel voldoening. We zijn er terecht trots op.”

Bronnen: 

Tekst: Marlies Vleugels

Foto's ©belhopbyboeraeve en ©maaikemonkerhey.com

Het bier 'Saison Lokaal' kan je bestellen op de webshop van KoKet en oppikken op het afhaalpunt in Poperinge.

Het boek Bellenhof kan je terugvinden in De Standaard Boekenhandel

 

 

Deel deze pagina