Geert Van Guyze - zaakvoerder van Hotel Donny in De Panne

Gepubliceerd op 26-04-2019
De ligging van De Panne vlakbij de grens met Frankrijk heeft vele voordelen: veel natuur, veel open ruimtes, maar het bewerkstelligt ook een boeiende uitwisseling van ondernemers en werkkrachten. De Westkust heeft veel potentieel. Grote ketens zoals Studio 100, maar net zo goed jonge, kleinere dynamische ondernemers zien dat in en investeren in de regio. Dat moeten we toejuichen. Het versterkt het DNA van de Westkust en geeft een boost aan de hele Westhoek.

Grote projecten én originele ondernemers vormen een perfecte symbiose in de Westhoek

Zaakvoerder, manager, conciërge, receptionist, barman… allemaal titels die Geert van Guyze en zijn vrouw Tania Deconinck van Hotel Donny zouden kunnen dragen. De komst van nieuwe, soms grotere ondernemers, zoals bijvoorbeeld het Plopsahotel, ziet Geert niet als concurrentie, integendeel. “Jonge mensen en gezinnen vertrekken gemakkelijker naar de grote steden. Om dat tegen te gaan, moeten we allerlei investeerders in de Westhoek toejuichen en blijven aantrekken.”

Bent u een kind van de Westkust?

Mijn vader was beroepsmilitair. Ik ben geboren in Keulen. Op mijn zesde pas kwam ik in Nieuwpoort wonen, in de regio van de kazerne van Lombardsijde. Noem me dus maar een ‘halfbloed’.

Was het altijd al uw droom een hotel te runnen?

Neen, dat zou ik niet zeggen. Mijn schoonouders bouwden Hotel Donny in 1992. Ik liep trouwens middelbare school in Immaculata hier net naast de deur waar ik mijn vrouw heb leren kennen. Tijdens onze hogere studies werd duidelijk dat we de kans kregen om het hotel over te nemen. Ik studeerde toen voor ingenieur bouwkunde, wat toch mijlenver afstaat van de horeca. Daarom heb ik er nog een master na master Management bijgedaan. In juni 2011 draaiden we een eerste volledige zomerseizoen mee en sinds 1 februari 2012 is het hotel helemaal van ons. Je zou kunnen zeggen dat ik door de liefde voor mijn vrouw ook de liefde voor het hotelwezen mee kreeg.

Ik zag u al bezig aan de receptie, in de bar en aan het buffet. U staat echt tussen uw mensen.

Klopt, we zijn graag met alles bezig. Samen met ons team en dicht bij de gasten. Wij hebben heel trouwe medewerkers. Een van de kamermeisjes werkt hier al 21 jaar, een kelner en de kok 25 jaar… Wij kunnen veel van hun ervaring leren. We zijn helemaal niet van het principe dat we ons boven hen gaan stellen. Het klikt ook goed met het hele team. Ik zie me zeker niet als de traditionele baas die van achter zijn bureau het hotel zit te managen.

Woont u hier in het hotel?

Ja, dat hoort erbij. Wie vier sterren wil, moet nu eenmaal een permanentie kunnen garanderen. Dat betekent dat wij als het ware ook de conciërge zijn van onze eigen zaak. We zijn er constant. Zowel klanten als personeel kunnen ons dagelijks rechtstreeks aanspreken. Een voordeel is dat we nooit in de file staan. Het nadeel is dat we weinig privé hebben. Onze zoon van 4 jaar en dochter van 5 jaar zijn het ondertussen al gewoon.

U sprak Frans met één van de kamermeisjes. Vindt u vlot personeel?

In een familiehotel als het onze komt men graag werken. Onze medewerkers komen allemaal uit de buurt. We hebben ook enkele kamermeisjes uit Noord-Frankrijk en daar prijs ik me gelukkig om. Ze leveren goed werk. Veel horecazaken aan de Westkust werken met mensen uit Frankrijk.

Trekt u ook veel cliënteel uit Frankrijk aan?

Ja. Dat is één van de vele voordelen van onze ligging vlakbij de grens met Frankrijk. Op dit moment logeert hier bijvoorbeeld een team handballers, een populaire sport in Frankrijk, die straks in Duinkerken een match moet spelen. We leggen wel vaker Franse topploegen te slapen. Anderzijds komen er in het algemeen ook graag Franstalige toeristen naar De Panne, omdat veel mensen in de grensstreek hun taal begrijpen.

Een algemeen voordeel voor De Panne is dat het dankzij zijn ligging over prachtige natuur beschikt. Je kan hier niet alleen zeilwagenrijden op het brede strand, maar ook mooie tochten fietsen in De Moeren en urenlang door de duinen wandelen of zoals in mijn geval joggen.

Vreest u de concurrentie met het Plopsahotel?

Zeker niet. Wij hebben ook wel een ander doelpubliek. In ons familiehotel staat de persoonlijke aanpak voorop. In ketenhotels zoals het Plopsahotel zal een kelner je niet snel herkennen en persoonlijk komen begroeten. Ook andere, kleinere ondernemingen hoeven we niet te vrezen. Bruisende ondernemingen, groot of klein, maken de regio net dynamisch, boeiend en aantrekkelijk. Ik vind dat we als horecasector investeringen, zowel van Studio 100 als van andere, ook kleinere ondernemers, moeten toejuichen. Het versterkt het DNA van de Westkust en geeft een boost aan de Westhoek. Het creëert een aanzuigeffect waar elke ondernemer beter van wordt. Studio 100 is een van die ondernemersgroepen met mooie, grote projecten, waar ik veel respect voor heb. Dat respect heb ik ook voor alle andere ondernemers die een uitdaging aangaan en dapper iets nieuws proberen. Het zijn nog steeds de unieke, eerder kleinere, maar gezellige en mooie projecten die een kuststad zoals De Panne een eigen identiteit geven.

Kan je op veel steun rekenen als hotelondernemer?

We proberen sinds de overname mee te evolueren met de trends en zetten daarbij ook in op duurzaamheid. In dit verhaal worden we gesteund door onder meer het Agentschap Ondernemen. Samen met hen werd het hotel op energievlak helemaal doorgelicht en konden we meteen aan de slag met een aantal quick-wins, of hebben we tips gehad die grotere veranderingen hielpen sturen. Een direct gevolg is dat we elke kamer hebben uitgerust met een heat-recovery systeem en daarmee de elektrische weerstands-verwarmingen vervingen. Dat is een ecologisch systeem met warmtepompen op het dak dat toelaat de kamers individueel op te warmen of af te koelen, waarbij warmte gerecupereerd kan worden.

We haalden ook in ons eerste jaar het Q-Label, een kwaliteitslabel voor horeca in samenwerking met Westoer, waarbij er een goede begeleiding is om de dienstlevering ten aanzien van gasten blijvend te verbeteren. Dit label wordt elke drie jaar vernieuwd.

We zouden graag binnenkort de opleiding en procedure van de Green-key opstarten, het ecolabel voor toerisme en recreatie. Ook via die weg hopen we veel know-how uit de sector op te nemen. We willen blijven inzetten op het duurzaam ondernemen.

Verder zijn er buiten de overheidsorganisaties ook boeiende groeperingen waar actief aan opleiding, groei en netwerken gewerkt wordt. Zo ben ik lid van JCI Veurne-Westkust en UNIZO, waar ondernemers samengebracht worden om met en van elkaar te leren en samen projecten te organiseren.

Heb je een band met het hinterland?

Ik raad gasten regelmatig aan eens De Moeren te bezoeken. Dat polderlandschap vind ik prachtig. Als loper stippel ik daar graag mijn parcours uit. De open ruimte zoals je die in de Westhoek vindt, zie je nergens nog. Het is ideaal om even te ontsnappen aan de drukte op het strand en op de dijk. Het hoeft daarvoor zo ver nog niet te zijn: in Adinkerke vind je al mooie, rustige plekjes en leuke adresjes om iets te eten en te genieten.

Is het goed ondernemen aan de Westkust?

Ik stel vast dat weinig mensen uit mijn klas van het middelbaar zijn blijven plakken. Het is niet onlogisch dat veel jonge mensen met hogere studies naar centraler gelegen steden trekken waar doorgaans grotere, innovatieve bedrijven meer geconcentreerd zijn.

Ik hou wel van het ondernemersklimaat hier en zie veel jonge mensen die iets moois en unieks ondernemen. Ik woon hier ook gewoon heel graag, toch een niet onbelangrijke factor.

De Westkust heeft echt wel troeven, zowel voor bewoners als voor ondernemers. Meer ambitie is natuurlijk altijd leuk. Ondernemers, groot en klein, moeten zeker ondersteund worden om de regio dynamisch en boeiend te houden.

Hotel Donny, Donnylaan 17, De Panne. Info: 058 42 10 00 en www.hoteldonny.com

 

 

Deel deze pagina