Grafisch vormgever Karl Demoen is zaakvoerder van Cookie Collective in Koekelare

Gepubliceerd op 15-04-2019
Het leuke aan de Westhoek is dat je er de rust vindt en er tegelijk alle faciliteiten hebt die je verwacht in de 21e eeuw.

De Westhoek is een grote speelplaats voor mijn vier kinderen

Van thuis uit werken, biedt zo zijn voordelen. Zeker als je in het geval van Karl Demoen vier kinderen hebt groot te brengen. “Wij verkennen graag de vele uithoeken van de Westhoek”, bekent de grafisch vormgever die onder meer voor klanten als Kinepolis en InSites Consulting werkt. “Je hebt hier ‘best of both worlds’. Het is enerzijds rustig wonen en anderzijds beschik je over alle mogelijke faciliteiten.”

De naam ‘Cookie Collective’ laat vermoeden dat dit geen eenmanszaak is.

Tien jaar geleden richtte ik samen met een jeugdvriend Cookie Collective op. Enkele jaren geleden kreeg hij een mooi aanbod bij InSites Consulting in Gent. We zijn als even goede vrienden uit elkaar gegaan en ik ben alleen verder gegaan.

Wat doe je precies?

Ik hou mij bezig met graphic en motion design, zeg maar grafische vormgeving en animatiefilmpjes. Daar leef ik me helemaal in uit voor internationale klanten als Kinepolis en InSites Consulting, maar ook voor de gemeente Koekelare heb ik al mooie dingen kunnen doen.

Zoals?

De Mote is een mooie brok natuur in het centrum van Koekelare. De milieuraad heeft er een toffe kinderzoektocht ‘de legende van het Motespook’ samengesteld. Ik heb het hele verhaal vorm gegeven. Ook het nieuwe logo van de gemeente Koekelare is van mijn hand.

Wat doe je voor bedrijven als InSites Consulting?

InSites Consulting is een internationaal georiënteerd onderzoeksbureau met hoofdzetel in Gent. Ik vertaal de kernpunten van hun onderzoeken naar een visueel attractief geheel. Dat doe ik door bijvoorbeeld een infografiek te maken of door middel van een animatiefilmpje.

Je bureau biedt uitzicht op de woonkamer.

Ik werk bewust van thuis uit. We hebben vier kinderen. Onze twee jongsten, een tweeling, zijn amper enkele maanden oud. De oudste dochter Nora heeft een zware fysieke beperking. Ze is acht jaar ondertussen. Ik haal haar op van school, assisteer haar bij het middagmaal, help haar bij toiletbezoek… We hebben heel ons huis toegankelijk gemaakt zodat zij overal bij kan.

Sinds vorige zomer hebben we eindelijk een Persoonlijk Assistentie Budget zodat ik nu drie dagen per week de handen vrij heb om echt van negen tot vijf uur door te werken.

Als de kinderen thuis zijn en er binnen wat speelse drukte heerst, ga ik gewoon buiten bellen. Soms zet ik mijn koptelefoon op om alle ‘kindgeluiden’ uit te bannen.

Plan B is een tuinkantoor, maar dat is tot nu toe niet nodig. Ze hebben meer last van mij. Ik zit geen moment stil achter mijn bureau.

Word je vaak gevraagd animatiefilmpjes in elkaar te boksen?

Dat neemt hand over hand toe, mede door het toenemende belang van sociale media in de bedrijfscommunicatie. Ik ben heel blij dat ik tien jaar geleden heb beslist er ‘animatie’ via avondonderwijs bij te nemen. Het is een leuke aanvulling op de job gebleken.

Je bent zelf heel actief op Instagram. Wat vind je van het sociale mediagebruik in de Westhoek?

Sociale media is op vandaag minstens even belangrijk als je website, maar dat hebben veel bedrijven in de Westhoek nog niet helemaal door. In een regio als Gent leeft dat al veel meer. Misschien ligt het in de aard van de Westhoeker een afwachtende houding aan te nemen? In de Westhoek heerst nog vaak het gevoel dat goede producten zichzelf wel zullen verkopen. Voor een stuk klopt dat ook wel, maar het kan geen kwaad je product of dienst af en toe een boost te geven door een actie op sociale media.

Op sociale media leren je klanten jou of je bedrijfscultuur meer persoonlijk kennen. Websites zijn veel minder spontaan.

Trek je er vaak op uit in de Westhoek met het hele gezin?

De Westhoek heeft een zekere onaangetaste charme die we wat graag verkennen. Met de oud-leiding van de chiro een picon gaan drinken op de Schreve… Heerlijk!

We komen echt tot rust in de Westhoek. Denk maar aan een gemeente als Koekelare. Hier zijn geen hoofdwegen. Het enige verkeer dat hier passeert, zijn mensen die hier echt moeten zijn. In de omgeving zoeken we graag het Arboretum van Koekelare op, net als het Lange Max Museum en het Kakelend Kippenmuseum.

Een uitstap met de rolstoel lijkt me niet evident.

We gaan graag wandelen. Bij elke georganiseerde wandeling is er altijd wel één route die geschikt is voor rolstoelen en kinderwagens. Maar inderdaad, de Westhoek heeft nog een lange weg af te leggen op het vlak van toegankelijkheid.

Er worden wel degelijk initiatieven genomen. Zo heb je van 1 juli tot 31 augustus het initiatief ‘Zon, Zee…Zorgeloos’ waarbij op acht plekken aan de Kust aangepaste mogelijkheden zijn voor mensen met een beperking. In badplaatsen als Nieuwpoort of Middelkerke vind je dan aangepast sanitair en grote rolwagens om gemakkelijk op het strand te rijden of om op zee te drijven. Een superinitiatief!

Maar als het in juni of september ideaal strandweer is, zijn we op onszelf aangewezen.

We trekken ook graag naar Bellewaerde, een echt familiepretpark met veel groen. De laatste jaren zijn ze daar wel een pak strenger geworden voor mensen met een beperking en hun begeleiders.

Wat is de grootste troef van de Westhoek?

Je hebt hier ‘best of both worlds’. Je woont enerzijds heel rustig en anderzijds beschik je over alle faciliteiten die je elders ook vindt.

Zijn er ook minpunten?

Ik vind het jammer dat de meerwaarde van goed design vaak niet wordt ingezien in de Westhoek. Het is al snel ‘goed genoeg’ en ‘allemaal niet nodig’. Terwijl ik er rotsvast van overtuigd ben dat goeie vormgeving vandaag heel belangrijk is om je te onderscheiden.

Ik erger me mateloos aan lelijke, zelfgemaakte logo’s in het straatbeeld of in de lokale media.

Aan de andere kant draagt die mentaliteit ook bij aan de authenticiteit van de regio, denk maar aan de vele typische bruine cafeetjes in de Westhoek. Die zijn dan weer net cool omdat ze ondertussen vintage zijn.

 

Cookie Collective, Oostmeetstraat 43, Koekelare. Info: www.cookiecollective.be  en www.instagram.com/karldemoen

Deel deze pagina